biography vpro dutch
Rachel de Boer - Floating Media
Ik kwam in contact met VPRO Digitaal op Lowlands '95 en ging in '96 stage lopen. Na mijn stage en afstuderen heb ik nog voor Frank Alsema een live video decor gemaakt voor VPRO's nieuwjaars concert, en maak ik samen met Martin Takken al voor zo'n vier jaar het live video-decor voor VPRO's zomergasten. Ondertussen ben ik ook nog afgestudeert op de Rijks Academie te Amsterdam in computer en video. Dit zijn ook mijn twee belangrijkste media waarin ik werk maak en presenteer. Als autonoom kunstenaar houd ik me vooral bezig met tentoonstellingen, en als video jockey doe ik nog regelmatig live shows voor muziekanten en DJ's. Maar mijn grote liefde is toch het maken van grote ruimtelijke video decors voor theater, televisie, dans en muziek performances.
inleiding en thematiek
De eerste periode van de academie was er op gericht om uit te zoeken in welk medium ik mijn volledige expressie kon leggen. Een werkgebied dat beide partijen zou aanspreken, namelijk mezelf en de toeschouwer. De toeschouder is namelijk een belangrijk onderdeel geworden van mijn werk en mijn werkbenadering. Het werk moest gezien worden, moest aanschouwd worden. Het werk had aandacht nodig en kon niet in de kast verdwijnen. Dit gebeurde dan ook door de manier waarop het werk zich naar buiten toe ging manifesteren. Ik doel hier op de ontwikkeling van het (live) VJ werk voor publiek in openbare ruimtes. VJ'en was voor mij een logische stap (conclusie) om op een realistische manier het publiek te betrekken in het werk en de mogelijkheid te creeren om een omgeving/sfeer (environment) te scheppen binnen een ruimte. Ik had het publiek en de ruimte nodig voor mijn experimenten met (live) video. Deze twee elementen zijn nog steeds erg belangrijk; de relatie van het publiek tot de ruimte, de ruimte in relatie met het publiek, het werk in relatie met de ruimte en het publiek. Het gaat hier om een poging tot interactie en tot het creeeren van een relatie tussen deze drie onderdelen. Deze driehoeksverhouding is ook in de thematiek van mijn werk terug te vinden. Mijn laatste werken gaan over de verhouding en de spanning die zich kan ontwikkelen binnen een ruimte waar mensen samen komen. De (ont)spanning die vrijkomt bij een ontmoeting en de energie die vrijkomt tussen de muren van een ruimte en de ontwikkeling hiervan boeit mij al jaren. Mijn thematiek is tegelijkertijd de fascinatie voor mijn directe omgeving en de allerdaagse emoitie van mensen.
het videowerk en de technieken
Mijn werk heeft zich via (traditionele) tweedimensionale getekende computer animaties ontwikkeld naar computer video animaties. Video opnamens worden via de computer in animaties omgezet en gecombineert met tekst animaties en geluidsampels. Deze combinatie van beeld, tekst en geluid komt samen in de computer en wordt teruggeschreven naar video. En kreeg de term VISUELE POEZIE mee. Visuele Poezie bestaat uit korte video filmpjes die zich als oneindige loopjes presenteren, als autonome videoinstallaties, als experimentele televisieuitzendingen of voor video/kunst festivals. De video animaties zijn vanaf het begin ontstaan door het filmen van mijn eigen lichaam. Door korte handelingen en lichaams bewegingen vast te leggen op video en dit materiaal in te scannen, bewerken met de computer en ze samen tevoegen met tekst en/of geluid ontstond er een eigen manier van werken. Een eigen handschrift met de AMIGA computer.
video jockey/ visuel jockey
Tegelijkertijd begon ik met al mijn video animaties te werken als video jockey voor discotheken en parties in Nederland, met het VJ collectief EyeGasm 1993-1996. Binnen deze groep werd altijd een combinatie getoond van verschillende VJ kunstenaars tergelijk. Het was dus altijd een gezamelijk product van de groep. Maar omdat me dit niet beviel heb ik besloten om me los te maken van de groep en heb ik mezelf manifesteerd als solo VJ, om zo mijn eigen ideeen over een live video show te kunnen ontwikkelen en uit tevoeren.
Ik wilde graag het (live) VJ'en serieuzer presenteren en het meer betrekken bij de beeldende kunst, dus ging ik op zoek naar samenwerkingsverbanden waarin de VJ een zelfstandige en gelijkwaardige rol zou kunnen vervullen zoals met die van een muziekant of danser.
Begin 97 kwam deze kans er voor mij, door de ontmoeting met de Oostenrijkse componist, geluidskunstenaar Sam Auinger. Er onstond een samenwerking die tot op de dag van vandaag voortduurt. Er volgden vele live performances samen met andere muziekanten, DJ's en dansers door heel Europa. En kon ik door deze samenwerking een eigen nieuwe stijl ontwikkelen binnen het VJ'en en het maken van grote (live) video decors voor verschillend displines. Zoals theater, televisie, dansvoorstellingen, muziekevents, nieuwe media festivals, film/video festivals, kunst events enz.
live interactieve video decors
Door de kans die ik kreeg om live video decors te maken, onstond er een eigen stijl en vorm en kon ik mijn ideeen over het live aspect verder uitdiepen. Ook ontstond de behoefte aan een echte interactie tussen de verschillende leden van de multimedia band/performance. (internetmasters, muziekanten, DJ's, dansers, zangers, VJ's)
Door computer-en video technieken ben ik nu in staat direct te reageren of van beeld te veranderen. Er is een interactief live decor ontstaan van animaties en live beelden die samen komen en bewerkt worden door handmatige handelingen, camara bewegingen en video /computer technieken; Dit noem ik ook weleens schilderen met video, als een alchemist die met video beelden experimenteert.
Het werken met (grote) video decors vind ik echt een uitdaging, doordat het ruimtelijk aspect ervan me erg aanspreekt. De video werken ontstonden steeds in combinatie met de ruimte en met het aanwezige publiek. Telkens was dan ook het eindresultaat anders.
multimedia kunstenaar
Door de jaren lange betrokkenheid bij de verschillende disciplines en door samenwerking met andere kunstenaars/opdrachtgevers begeeft mijn werk zich op verschillende platforms. Voor mij is het normaal dat mijn werk zich beweegt over meedere media zoals CDrom, internet, televisie, tijdschrijften en videomagazines.
Voor een multimedia kunstenaar is de computer de bindende factor tussen al deze platforms, en is er een logisch geheel ontstaan. De computer is mijn maatje en wat er uit rolt kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Het werk manifesteerd zich telkens in een andere verschijningsvorm, doordat de verschillende media allemaal hun eigen kwaliteit en uitstraling hebben.